Předmět Hudební výchova má velký význam pro formování estetického a pocitového vnímání žáků v kontextu s ostatními, převážně naukově orientovanými předměty. V návaznosti průběhu výuky na nižší stupeň, se žáci seznámí se základními hudebními styly, žánry a formami, s kategoriemi hudebních nástrojů i s moderními prostředky pro editaci a z pracování hudby. Důležitou složkou je přehled nejvýznamnějších hudebních skladatelů a děl.
Žák je veden k tomu aby zejména
- chápal význam emotivních a pocitových prožitků pro život,
- v rámci svých možností interpretoval a produkoval hudbu,
- našel v hudbě prostředek relaxace i duševního obohacení,
- chápal, že práce jedince ovlivní výsledek práce celé skupiny,
- si na základě poznání duchovních a kulturních hodnot současných i minulých utvářel nepředpojaté postoje k různým kulturám a společenstvím,
- chápal význam hudby v historickém a společenském kontextu.
Ve vyučovacím předmětu se realizují tématické okruhy těchto průřezových témat:
- Osobnostní a sociální výchova
- Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
- Multikulturní výchova
- Mediální výchova
Výuka probíhá ve dvouhodinových blocích jednou za dva týdny.
Na předmět navazuje volitelný předmět Seminář z hudební výchovy (pro 3. a 4. ročník studia – jednoletý nebo dvouletý).
Součástí výuky jsou různé aktivity jak individuální (člen pěveckého sboru, souboru, orchestru, kapely či jiného hudebního tělesa), případně kolektivní návštěvy divadel, koncertů apod.).