Od sametové revoluce po současnost

Události tzv. sametové revoluce roku 1989 se nevyhnuly ani gymnáziu. Také jeho studenti se přihlásili k požadavkům studentů vysokých škol, založili stávkový výbor a přidali se ke generální stávce 27. listopadu.

Pravděpodobně nejvýraznější porevoluční změnou kromě ukončení ideologické poplatnosti výuky marxisticko-leninské filozofii byl návrat k někdejšímu systému víceletých gymnázií (na vyškovském gymnáziu již od školního roku 1990/1991) s tím, že zároveň zůstal paralelně zachován čtyřletý cyklus. Z důvodu nedostatku prostor byly nižší třídy víceletého gymnázia nejprve umístěny v základní škole na Purkyňově ulici, později (v r. 2012) došlo k sestěhování do budovy gymnázia.

Co se týče výuky, byl žákům umožněn bohatý výběr povinně i nepovinně volitelných předmětů a seminářů a oproti „předlistopadovému“ období došlo k posílení výuky cizích jazyků, i formou jednorázových cest do zahraničí nebo výměnných pobytů. Neméně důležité je, aby současný středoškolák alespoň v mezích možností držel krok s rychlým vývojem informačních technologií – k tomu směřovalo posílení výuky výpočetní techniky a vybavení učeben touto technikou, vyžadující si vzhledem k  rychlému vývoji oboru její poměrně časté obměny. V devadesátých letech byly kromě toho rekonstruovány kabinet a laboratoř fyziky (1995), učebna a laboratoře biologie a chemie (1993). Rovněž byla zřízena multimediální učebna a otevřena posilovna (1995). V roce 1996 došlo k dosud největší poválečné investiční akci na gymnáziu – generální výměně oken a vnitřních a venkovních hlavních dveří. V roce 1997 se gymnázium dočkalo nové fasády a v následujícím roce byla opravena aula. Bylo pamatováno i na nové šatnové skříňky a rekonstrukci sociálních zařízení (1994). Vzhledem k tomu, že jakožto moderní střední škola gymnázium nemohlo zůstat mimo dosah moderních informačních a komunikačních technologií, lze jako významný mezník uvést i rok 1998, kdy bylo připojeno na internet.

Přelom tisíciletí a první dekáda 21. století proběhly ve znamení dalších změn, z nichž oněmi na první pohled nejviditelnějšími byla především rekonstrukce nádvoří školy v „kmenové“ budově na Komenského ulici. S tím šly ovšem ruku v ruce nové učebny výpočetní techniky, administrativy, humanitních oborů, „humanizace“ prostor školních chodeb, ale také obnova parket v školní tělocvičně a vybudování posilovny.